Odsłony: 337

SYM GTS świeci do przodu całkiem nieźle. Tylko dlaczego nie mógłby świecić lepiej?
No to pomysł na wymiane żarówek na LED - co wcale nie jest takie proste. Robiąc taka modyfikacje trzeba brać pod uwagę kilka rzeczy.

Po pierwsze i najważniejsze: JAKOŚĆ ŚWIATŁA. To musi świecić dobrze, dać się kontrolować - czyli oświetlać ale nie oslepiać. Zwłaszcza że taka modyfikacja jest zasadniczo NIELEGALNA.
Jak już robić takiego moda to z głową i tak żeby nie szkodzić innym. Druga sprawa to obciazenie układu elektrycznego (przy LED to nie jest problem). Trzecia to rozproszenie ciepła bo LED wymaga chłodzenia i ostatnia sprawa to szczelny montaż - czyli z jednej strony ma być szczelnie a z drugiej radiator żarówki LED musi opływać powietrze żeby ją chłodzić.

Pierwsze co zrobiłem to kupiłem drugą lampę do testów "laboratoryjnych" żeby zobaczyć bez rozkładania połowy skutera czy to ma sens.
refl tylne
Tutaj pierwsza niespodzianka - lampa "cyklopa" jest przygotowana do lamp xenonowych. Chwila kopania w internecie i faktycznie - wychodziły GTS-y z oświetleniem xenonowym fabrycznie. Skuter z xenonami - w 2005 roku!
Poniżej na foto tył głownego reflektora GTS-a. Widać oznaczenia 1W LED (pozycyjna) i długie/krótkie w werji H7/H7 lub w wersji H7 55W/HID 35W

 HMA, HMW, HMB to oznaczenia rynków docelowych ale nie wiem jakie regiony się kryją pod oznaczeniami.

 

 

437 sym gts 125 photos refait 168
 Kostka lampy to standardowo 4 przewody:
- wspólna masa
- plus pozycyjnych
- plus krótkich
- plus długich

 

 

 

 

 

Pozostała kwestia wyboru żarówki. Choć sam przerobiłem dwa wiaderka LEDów w różnych lampach tutaj bardzo pomógł kanał TestLAB z youtube:

https://www.youtube.com/channel/UCVOiJIYQyCbXwkrKYXw8Thg

facet co prawda po rosyjsku ale rzetelnie testuje rózne żarówki led w różnych lampach z woltomierzem i światłomierzem, ocenia widmo, skupienie...itd

Na żarówki Philips E-xtreme H7 Ultinon się wtedy nie zdecydowałem:

s l1600

choć to praktycznie najlepszy wybór do takiej modyfikacji. Ale wtedy cena była zaporowa a wersja H7 nie istniała.

Już wiedząc na co zwracać uwagę wyszukałem najbardziej podobne konstrukcyjnie i spełniające założenia (mozliwość regulacji w ogniskowej reflektora, drobne LEDy mieszczące się w przestrzeni którą w halogenie zajmuje żarnik,bez plastikowych łaczeń w knstrukcji..itd). W każdym razie wybór padł na zestawy P7 LED.

2016 07 20 LED H7 21

Lampa w GTS jest symetryczna wiec dla mnie była wersja bez "podcięcia" tzn: bez tego ____/  widma z podcięciem z prawej - ale uzyskanie go w lampie symetrycznej żarówką z przysłoną jest stosunkowo proste.

 

Testy.

Dla celów porównawczych najpierw tak jak powinno być - żarówka H7 w lampie. Widmo w postaci równej białej linii.

Teraz H7 LED w wersji "wprost z pudełka". To co się pojawiło na ścianie nie wróżyło dobrze:

2016 07 20 LED H7 05

no to imbusik i regulacja żarówki w kołnierzu żeby trafić w ogniskową reflektora. Efekty:

2016 07 20 LED H7 06

Troche dłubania (światło krótkie) ...

2016 07 01 LEDsym 02

I jest dobrze.

Widmo długich na ścianie z żarówki halogenowej:

2016 07 20 LED H7 18

Widmo długich z LED:

2016 07 20 LED H7 15

Pozostało wyjść z lampą na zewnątrz i zobaczyć w naturze (krótkie):

IMG 20160722 224323

analogicznie wyregulowałem żarówkę od długich.

w sumie patent opracowany do przeniesienia na skuter.

Sama instalacja w innym artykule.